Parkování - problém evropských měst – příklad Prahy 11
Skupina odborníků z pěti evropských zemí přijela do České republiky studovat zatížení socialistickou zástavbou. Jejich zájmem bylo Jižní Město, tedy městská část Praha 11. Zastavěná plocha je značně heterogenní - panelová sídliště, intenzivní výstavba rodinných domů, nedokončené centrum, zelené plochy.
Mezi hlavní problémy, které městská část řeší, je parkování. Jižní Město paří k velmi hustě obydleným částem Prahy. Situace, kdy obyvatelé nenajdou místo, kde by svůj vůz mohli správně zaparkovat, je zde na denním pořádku. Řidiči při parkování improvizují, nedostatek parkovacích míst nutí řidiče nechat vůz i v zakázaných zónách, což je stojí i nemálo peněz na pokutách.
Kromě nepohodlí obyvatel nedostatečný počet parkovacích míst ohrožuje i bezpečnost. Například požární vozy mají v úzkých ulicích lemovaných zástupy osobních vozů co dělat, aby projely. Problém představil zahraniční návštěvě, projektového týmu projektu ReNewTown, Ing. Martin Janda, odborník městského úřadu. Místní samospráva se snaží vyhodnocovat rezidenční části individuálně a vycházet řidičům vstříc. Zároveň však jasně vymezuje pravidla a striktně trestá hříšníky. Městská část již v minulosti připravila razantní řešení, a to koncept parkovacích domů, které by obyvatelstvu přineslo lepší pohodlí s parkováním. Paradoxem je, že se výstavbě brání mnozí obyvatelé. Nechtějí mít výhled z okna do patrových monolitů pro auta, a to ani v případě, že by parkování zde bylo bezplatné. Městská část proto vyvíjí další koncept abonentního placeného parkování pro rezidenty, který bude pro obyvatele přijatelnější.
Studie parkovacího domu do Nešporovy ulice – 828 parkovacích míst
The project is implemented through the Central Europe Programme co-financed by ERDF.